Beweging

Geen tijd om te sporten

Zou jij soms ook willen dat er meer uren in een dag zitten? Net even die 2 uurtjes meer om hetgeen te doen waar je nog niet aan toe was gekomen? Je bent niet de enige! En vaak is het sporten, waarvan je best weet dat het belangrijk is, dat eronder komt te lijden.

Het gebrek aan tijd is de meest genoemde reden om niet te sporten.

Wel moet er hierbij gezegd worden dat er twee soorten mensen zijn die dit zeggen:

  1. De mensen die echt geen tijd hebben om te sporten
  2. De mensen die prima de tijd hebben om te sporten maar voor iets anders kiezen.

*Belangrijk is om jezelf niet te veroordelen als jij stiekem toch bij de tweede doelgroep komt. En waarschijnlijk ligt de waarheid ergens in het midden.

Hieronder vind je 6 ideeën om je verder te helpen.

1. Waar heb je wel tijd voor?

Een dag heeft 24 uur en een week heeft 7 dagen. Houdt een week bij waar je tijd aan spendeert om inzicht te krijgen in je eigen situatie! Als je dit weet kun je gaan kijken waar de kansen voor jou liggen.

2. Vraag je collega’s hoe zij sporten integreren in hun leven.

Waarom collega’s? Als je een drukke baan hebt is de kans groot dat dit ook voor je collega’s geldt. Zoek iemand die in een vergelijkbare situatie zit en vraag deze persoon om advies.

Het advies van iemand die parttime in een bibliotheek werkt is minder relevant voor jou omdat deze een hele andere indeling heeft van zijn/haar tijd.

3. Sporten in je pauze

Dit is niet altijd mogelijk maar direct zeggen dat het onmogelijk is, is vaak onterecht. Werkgevers zijn net mensen en gezondheid is iets wat voor iedereen belangrijk is en begrip oplevert. Het voordeel van sporten in je pauze is enorm omdat je dan bij thuiskomt al klaar bent. Daarnaast zorgt sporten ervoor dat je scherper aan het werk bent.

4. Sporten combineren met andere activiteiten

Bekijk of er opties zijn om sport te combineren. Een sociaal leven is net zo belangrijk als een gezond leven. Misschien zijn er opties om relaties te onderhouden terwijl aan het sporten. In plaats van koffie met een vriendin kun je misschien samen gaan hardlopen of naar de sportschool

5. Vroeger opstaan

Als je een uur eerder op staat heb je een uur extra om te sporten. Het klinkt simpel en is niet altijd haalbaar voor iedereen. (Veel mensen beginnen al om 6:00 uur met werken). Wel is het vaak zo dat vroeger opstaan ervoor zorgt dat je ook eerder naar bed gaat. Voor veel mensen zijn de laatste 2 uur op een dag het minst efficiënt. (Bijkomen en tv kijken). Als je door eerder op te staan hier een uurtje vanaf kunt halen heb je een uur extra om te sporten

6. Efficiënt sporten

Sporten kan op veel verschillende manieren. Zwemmen, voetballen, Fitnessen, Hardlopen, Yoga etc. De ene sport kost echter meer tijd dan de andere. Om te kunnen zwemmen moet je naar een zwembad, omkleden, douchen, zwemmen, opnieuw douchen en weer aankleden voordat je verder kan. Als je maar 20 minuten hebt ga je dat niet halen. Wat je wel kunt doen in 20 minuten zijn een aantal oefeningen thuis op een Yoga mat of met een kettlebell.

About the author

Related Posts

Leave a Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.